Ilikka ottaa kantaa Evoluutiota revoluution sijaan.

Koulun kiusaajat

Tänään tuli uutisissa tietoa OAJ:n tekemästä tutkimuksesta jossa selvisi että arviolta liki 4000 opettajaa on ollut poissa töistä epäasiallisen kohtelun johdosta. Tyypillinen kiusaaja on joko esimies, kollega, oppilas tai oppilaan vanhempi. Tuloksista kerrotaan seuraavaa:

OAJ:n tutkimuksessa saatu tulos opettajien kokemasta fyysisestä väkivallasta on linjassa kuntien kaikkien ammattiryhmien kokemusten kanssa. Työterveyslaitoksen Kunta 10 -tutkimuksen mukaan joka kymmenes kuntatyöntekijäkin joutuu työssään hakatuksi, potkituksi tai lyödyksi.

Opettajien kokema kiusaaminen vaikuttaa sen sijaan olevan kaksi kertaa yleisempää kuin muilla kuntien palveluksessa olevilla.

Useat opettajat kertovat Yle Uutisille, että kiusaaminen näkyy kouluissa esimerkiksi siten, että vanhemmat tehtailevat opettajista valituksia rehtorille tai kunnan opetuslautakunnalle. Tai siten, että jotkut lukio-opettajat ovat jääneet opiskelijoiden harrastaman kiusaamisen takia pois penkkaripäivistä.

Haluaisinkin nyt kysyä hieman retorisesti että mihin tämä yhteiskunta on matkalla ja pitäisikö suuntaa kääntää? Aiemmin olivat opettajat erilaisesta suosimisesta ja sortamisesta tapetilla, nykyisin heistä on tullut henkisen ja fyysisen väkivallan kohteita. Pentuja ei saada kuriin kun vanhempansa ovat samanlaisia paviaaneja ja vaalivat Pikku-Petterinsä kaikkivoipaisuusharhoja viimeiseen asti. Tyttölasten huonot numerot eivät vanhempiensa mukaan johdu lintsaamisesta, läksyjen tekemättömyydestä ja keskittymisestä tunnilla ollessakin kaikkeen muuhun, vaan kyse on opettajan epäpätevyydestä. Luonnehäiriöiset aikuiset kasvattavat tietysti luonnehäiriöisiä riiviöitä, kyllä se nyt on jo tiedossa.

Opettajien palkkaa pitäisi nostaa ja valtuuksia turvata työrauha luokassa lisätä kaikin keinoin. Lisäksi opettajaan kajoamisen tai muun häirinnän tulisi olla samalla tapaa rangaistavaa kuin se on poliisinkin suhteen. Menisi ehkä aikuisillekin jakeluun että siinä omassa, pilalle hemmotellussa hirviössä saattaisi olla paljonkin korjaamista.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Tosi tärkeä aihe, josta minäkin olin suunnitellut kirjoittavani jossain vaiheessa.

Koululaisen vanhemuuden kulttuuri on mielestäni muuttunut paljon viime vuosina. Kouluun suhtaudutaan aiempaa enemmän palveluksia tuottavana laitoksena, johon vanhemmat haluavat vaikuttaa paljon, sekä hyvässä että pahassa. Moni vanhempi on ylihuolestunut lapsensa oikeuksista ja saattaa ryhtyä opettajaa piinaavaksi rasitteeksi, joka ottaa äkäisesti yhteyttä iltaisinkin, kun opettaja lataa akkujaan.

Nykyaikainen osallistuminen on tietenkin hienoa, mutta ainakin omassa lapsuudessa lapset vain jätettiin kouluun ja koulu hoiti kouluttamisen ja koulukasvattamisen, eikä vanhemmat juuri puuttuneet ammattilaisten työhön. Siinä oli kyllä tietty hieno piirre, että opettajia kunnioitettiin eikä liiemmin lapsille näytetty, että kaiken voi koulussa kyseenalaistaa, jopa vanhempien toimesta.

Martti Laines

Opettajakunta on nykyisin kovin naisvaltainen. Siinä on varmasti yksi syy "koettuun kiusaamiseen".

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Räikeimmät avautumiset olen kuullut miesopettajilta.

Martti Laines

Petra kiusaantui. Pahoittelut.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #5

En kiusaantunut, koska en kulje alati miettimässä että olen nainen tai koe sitä erityiseksi "viiteryhmäksi". Tuli vain mieleen, koska näin on kokemukseni. :)

Jonne Sirén

Erään pääkapunkiseudulla vaikuttavan naisopettajan mukaan ongelmaa on todellakin vanhemmissa, myös niissä ns parempien/silmäätekevien perheiden vanhemmissa. Kieltäytyvät hyväksymästä sitä tosiasiaa että jälkikasvu on laiskaa/saamatonta eikä nämä osaa välttämättä käyttäytyä. Sitten (julkimo)isukki ryykää opettajanhuoneeseen ovet paukkuen ja vaatii karjuen "se kutonen muuttuu just nyt ysiksi tai tulee potkut, mulla on valtaa ja suhteita!". Tai vastaavasti äiti selittää pokalla "kun tyttö on niin herkkä etei sille saa tuottaa ahdistusta vaatimalla kokeisiin lukua ja loppujen lopuksi se riittää että koekirja on yöpöydällä, kyllä se tieto siirtyy unilukemisena päähän vaikkei lukisikaan kuin yhden sivun!"

Siihen päälle vielä huorittelua/lehmittelyä teineiltä, muuten vaan "ei nappaa läksyt/kokeet"-asennetta, "faija hoitelee sun virkaintos" etc. Koita siinä sitten opettaa edes niitä jotka haluavat oppia...

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Itse muistan vielä kuinka oli kauhea häpeä vanhemmille jos lapsi sai huonon arvosanan tai jälki-istuntoa, nykyään se ei ole lapsen vika vaan opettajan...pitäisihän opettajan olla oppilaiden kotona valvomassa että pikku-petteri lukee kokeisiin ja jossei lapset opi kotoa kuria niin ei ne sitä koulussakaan opi.

Nykyään "vanhemmuus" on sitä kun kysytään töistä tullessa "Onks läksyt tehty?" ennenkö vaihdetaan vaatteet ja lähdetään baariin. Liian usein kuulee tarinoita oppilaista jotka ovat viikot muualla opiskelemassa ja siltikin näkevät vanhempansa vain kun nämä antavat perjantaina 20 kouraan ennen omiin harrastuksiin lähtöä tai kun saattavat sunnuntaina bussiin krapulasta kärsivänä.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Ilona jonka tajunnanvirtakommentti lähti poistton sitten jatkossa lopettaa perusteettoman syyttelyn vuodatuksistaan tai ottaa pysyvän porttikiellon.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

"perusteettoman syyttelyn"...Sensurointi on jokaisen oma asia,tietysti.Perusteetonta oli mikä?Syyttely,aika painavaa tekstiä.

Muistathan myös kieltää lehdistön vapauden ,sekä facebookin ja nettikirjoittelun,noin yleisesti.Meinaan jos osuu ja uppoaa kokoomukseen liittyen.

Kiva.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Jaahas, sitten lähti sananvapausitku ja armoton uhriutuminen. Jos tulet seinälleni jauhamaan paskaa saat yhden varoituksen ja sitten bannit. Se että oksennuksiasi en halua pitää seinälläni taas ei tarkoita, kuten harhaisesti luulet, että ne olisivat olleet osuvia. Osuvaan kritiikkiin vastaan ja sitä kritiikkiä arvostan. Suurin osa kritiikistä kokoomusta kohtaan on juuri sellaista harhaista, polveilevaa vuodatusta jossa ei lopulta ole mitään järkeä. Sellaista "arvostelua" poistettu viestisi edusti. Vielä yksi niitä niin ei tarvitse enää tähän blogiin kommentoida.

Jouni Nordman

Kouluihin pitäisi saada kunnon järjestyssäännöt, jonka noudattamista vaaditaisiin kaikilta. Eli jos vanhenpi menee koululle hänellä on oikeus puhua opettajan kanssa, mutta hänellä on kanssa velvollisuus kuunnella opettajan mielipide, sekä itse oppilaan pitäis olla itse paikalla, sillä hän on itse kanssa asianosainen, joka myös rauhottaa omaa vanhenpaa, sillä tämä joutuu myös miettimään mitä puhuu.

Mikä kiusaamiseen yleensä tehoaisi? Itse pidän avoimen keskustelu kulttuurin luomista kouluissa, jossa luovuttaisiin oppitunneilla hiljaa olemisesta ja panostettaisiin enemmän ryhmässä tutkimiseen. Tässä ennen kaikkea on tärkeetä että ryhmät pysyvät samoina pitkään, sillä eihän me aikuisetkan tykät että työympäristö muuttuu taajaan, vaan mielummin teemme töitä tuttujen joiden tavat tunnemme.

Tätä voi jokaine vanhenpi kokeilla lapsilleen, kuinka paljon paremmin he oppivat kun heidän kanssa tehdään asioita, sillä nyky lapset oppivat aktiivisikis oppijoikis jo paljon enne koulu ikää, niin mikis meidän pidää heidän aktiivisuus pysäyttää koulussa.

Sillä maailma on muttunut tiedon käsittelyn osalta merkittävästi, sillä koulukirjoissa oleva tieto voi olla jo vanhentunutta, jonka jokaine lapsi löytää jos osaa käyttää Googela ja sitä yleensä osaa jokainen lapsi. Tämä tekee opettajalle vaikeuden, sillä hän ei voi kun esittää väittämän, jonka lapset voivat helpolla kumota yhdella hakutuloksella.

Eli meillä on askel otettava kohti sivistystä kouluissa, jolloin väittely nostetaan arvon, jossa asian perustelu on pääasia. Väittely voi olla hyvinkin kiivasta, mutta aina asiassa pysyvä. Eli toisen henkilökohtainen syyttämine on kielletty ja oikeastaa osoitus tyhmyydestä, jonka joukko voima karsiin pois, ei eristämällä vaan antamalla mahdolisuuden muutokseen.

Toimituksen poiminnat